Repülő helyett vonat

A Lufthansa sorra törli belföldi járatait, Németországon belül szinte már nem éri meg repülni.

A Financial Times, Deutschland október 29-ei számában található az a cikk, mely joggal keltheti fel minden környezettudatosan gondolkodó ember érdeklődését.

A Lufthansa a napokban hozta nyilvánosságra új, téli menetrendjét, melyben törölte a Frankfurt – Köln közvetlen vonalat. A járat megszüntetésének oka, hogy a vasúti közlekedés ezen a szakaszon annyira gyors, hogy egyszerűen nem éri meg repülőre szállni.

Az ICE (Inter City Express) nevű, a sín felett szinte hangtalanul sikló áramvonalas csodavonat mintegy 300 km/h–s tempójával 1 óra 20 perc alatt teszi meg a távot, míg a repülőút időtartama 45 perc, amibe a be- és kicsekkolás jó egy órás ideje még nincs beleszámítva. Ráadásul a reptérre kijutás és a városba beutazás további kb. 35 percet vesz igénybe. Nem csoda, hogy a Lufthansa ezen a szakaszon kapitulált.

Természetesen Németországban is vannak napok, mikor a vasút megkeseríti az utasok életét – például a múlt heti mozdonyvezető sztrájk során. De ha minden simán megy, nincsenek sínfelújítási munkálatok és a felső vezetékeket sem kell javítani, akkor a vasút sok vonalon sokkal gyorsabb, mint akármelyik repülőgép. Ezért érthető, hogy nem a Frankfurt – Köln járat az egyetlen, ahol a vonat megnyerte a versenyt a repülővel szemben. A Berlin – Hamburg, Berlin – Hannover járatok sem léteznek már. Sőt, a Stuttgart – Frankfurt vonalon sem érdemes már repülni. Vonattal ugyan másfél óra az utazás, repülővel pedig csak 45 perc, de a be- és kicsekkolásal és a reptérre kijutással együtt az utazáshoz szükséges összidő legalább 2 óra 20 percre nő. Ennek ellenére a Lufthansa sajnos még kitart ezen járata mellett. A legjelentősebb különbség a Nürnberg – München vonalon látszik: míg az ICE szűk egy óra alatt városközpontból városközpontba viszi utasait, addig a tiszta repülési idő 45 perc, a reptér 40 percre van a bajor fővárostól, plusz egy óra a szokásos csomagleadás és -felvétel. A Frankfurt – München szakaszon jelenleg a vasút és a repülő még fej-fej mellett halad 3:10 és 3:05 perces összmenetidővel, de amennyiben a vasút némileg feljavítja a szakaszt, még egy jó félórát nyerhet. Reményteljesen várjuk az újabb fejleményeket.

A cikk ugyan nem beszél a vonatozás és a repülés környezetvédelmi vonzatairól, de a környezettudatos olvasóban azonnal felmerül a kérdés, vajon mennyi környezeti terheléstől mentesíti a járatok törlésével a Lufthansa országát? A hatás kétségkívül nem elhanyagolható. A füstmentes, elektromos vonatok környezetvédelmi szempontból is messze felülmúlják a többi személyközlekedésre alkalmas eszközt, káros anyag kibocsátásuk – a működésükhöz szükséges energiát is beleszámítva – messze alulmúlja a többiét. Szemléltetésül szolgáljon az alábbi táblázat, mely Németországban a közlekedési ágazatok 100 utaskilométerenként kibocsátott környezetkárosító égéstermékeinek mennyiségét mutatja. Mindezek mellett zajterhelés szempontjából is bőven győz a nagysebességű vasút. Bővebb információ található a témáról az alábbi cikkben:

http://epa.oszk.hu/00000/00028/00004/pdf/2.pdf

károsító anyag

Komjáthy Júlia, az EZK németországi "tudósítója"

/2007.11.03./

No comments:

Post a Comment