Kommunikáció, avagy honnan jutottunk el a CMC-ig?


CMC= computer-mediated communication, számítógépek közvetítette kommunikáció

A technológia négy forradalmával szorosan összefügg az emberi kommunikáció fejlődése, kialakulása; napjainkban pedig javában zajlik az ötödik forradalom, a számítógépes hálózatok által közvetített kommunikáció.

Első korszaknak a beszéd megjelenését tekintik (ami egyben az emberré válás forradalma is), azonban egyre több helyen kezdik a mimetikus kultúra születésével a kommunikáció fejlődését. Röviden a mimetikus kultúra a tudósok által a beszéd tényleges őseként van definiálva, kicsit hosszabban pedig a gesztusok, arckifejezések, testtartás, sőt a zajok és hangok utánzását foglalja magába. A beszéd után következett az írás kialakulása, csúcspontjaként a fonetikus írás, majd a könyvnyomtatás forradalma indult el. Ezeket követte egy nagyobb szakadék után az elektromos hírközlő eszközök (mint a távíró, a telefon, a rádió, a televízió) megjelenése, amely a mai napig tart, és szorosan kapcsolódik az elektronikus számítógépes információ-feldolgozás forradalmához.
Ahogy elnézzük ezeket a korszakokat, észrevehetjük, hogy a kommunikáció többféleképpen definiálható, meghatározásainak száma meghaladja a százat. Általános megközelítésben az emberek közötti viszonyok, kölcsönhatások szerveződésének eszköze, melynek során gondolatok, információk állandó cseréje zajlik. A latin eredetű szó, a communicatio magyarosított alakja, jelentése közzététel, teljesítés, megadás. A kommunikációs tevékenység lényege a tájékoztatás, az információcsere és a visszacsatolás. Az információ az anyagi világ szervezőjeként fogható fel, a kommunikáció társadalmat alkotó, szervező és összetartó, a társadalmi tevékenységek vezérlő mechanizmusa.
A kommunikációnak millió funkciója van, szakemberek négy fő részt határoznak meg. Az információs funkció során a résztvevők között tájékoztatás történik, az érzelmi funkció alkalmával a közlő személyiség belső feszültségei oldódnak fel az érzelmek kifejezésével, míg a motiváció során a fogadót akarjuk rávenni valamire, az ellenőrzés segítségével pedig beszélgetőtársunk indítékait tárjuk fel. Ezeken kívül a kommunikációt még szocializációra, tájékoztatásra, vitára, eszmecserére, oktatási és kulturális fejlődésre, szórakoztatásra vagy integrálódásra használjuk.

Cikkemet elsősorban az élő kommunikáció hiánya vezérelte, hiszen napjainkban egyre több időt töltünk a szobánkban a számítógépek előtt ülve, vagy a telefonjainkat nyomkodva. Ami nem is lenne baj, hiszen szórakozunk, tájékozódunk a világhálón, azonban az emberi kapcsolataink kezdenek átmenni virtuális barátságokba, és így nehezen valósulhat meg a szocializáció vagy integrálódás. Annak okára próbáltam valahogy rájönni, hogy miért kezdtünk el egyre jobban a CMC-közvetítette kommunikációra hagyatkozni, és mit lehet ez ellen tenni, ha még lehet. Ebben nagy segítségemre volt Halas Csilla klinikai szakpszichológus, akivel telefonon sikerült erről a témáról beszélgetnem.

A kommunikáció egyidős az emberiséggel, annak fejlődése már az ősemberre is hatással volt, nagy jelentőséggel bírt az akkori közösségek életében, finomított a már meglévő emberi információközlésen, és ennek köszönthetően több ismeret is áramlani tudott őseink körében. Ezek mellett az agyat, annak kapcsolódási mintázatát is formálta. A kommunikáció végig fejlesztette az embert, a hírközlési eszközök megjelenése pedig növelte az információközlés igényét. A távolabbi kapcsolatok előtérbe kerültek, közelebb került az ember és a világ is. A telefonok megjelenésével egyfajta mankó született, hiszen amikor a fiatalok elmentek (és a mai gyerekek is eljárnak) szórakozni, ezen keresztül segítséget tudnak hívni, a szülők „nyomon követhetik” csemetéiket; és nem utolsó sorban egyre többet tudtunk meg a másikról. A számítógép, majd a különböző közösségi oldalak megjelenésével más jellegűvé vált a kapcsolattartás, megszűnt az egyenesség, a személyes kommunikáció, hiszen a hírfolyamokon látjuk a másikkal megtörtént eseményeket. Más értékek lettek a mérvadóak: az ismerősök, like-ok száma, a posztokra érkező reakciók gyorsasága számít, ki milyen hatást vált ki a barátokból.

„A társadalmi rétegek különbsége kezdett eltűnni, és ezzel el is érkeztünk a kommunikáció anyagi részéhez. Régen a fiatalok zsíroskenyeret ettek, parkokban találkoztak, vagy átmentek a másikhoz. Manapság már sok szülő nem szívesen enged be mást a házába a társadalmi hovatartozás miatt, így a fiatalok gyorséttermekbe, kávézókba járnak. Ami fejenként ezer forint, és azt anyagilag nem lehet gyakran bírni. Ezzel szemben a számítógépek által adott kommunikáció ingyen és bérmentve van. – mondta Halas Csilla. – „A másik oldalon pedig ott van az elidegenedés, a felelősségvállalás kitolása. Ez a féle kommunikáció nem személyes, nem lehet látni, a másik hogyan éli meg a közléseket, durvábban, nyersebben, bátrabban fogalmazunk, olyanokat mondunk vagy posztolunk ki a falunkra, amit élőben nem tennénk. A személyes kapcsolódás sem lehetséges, hiszen egyszerre több emberrel beszélünk, a válaszainkban csak felszínes módon tudunk jelen lenni, így a beszélgetések nem elég mélyek, nem lesznek intimek.”

Éppen ezért lesz majd a párkeresés egyre nehezebb, és még jobban ki fog tolódni. Bár a szexualitás korán kezdődik, de az érzelmek csak később, 18-23 éves kor felé kezdenek megjelenni, a főiskola, egyetem vége felé, a mély elköteleződés pedig a harmadik x után. „Az iskola befejezése után már nehéz lesz a társkeresés; azokból a csoportokból, ahonnan a fiatal választhatott volna, már kicsúszott. A társadalmi rétegek eltűnése miatt a virtuális térben fogják keresni a partnert, például randivonalakon, ahol nem biztos, hogy találnak olyat, akikkel lehet kezdeni valamit. Így egyre több lesz a visszautasítás, a bizonytalanság, csalódás, bizalmatlanság, ami az elmagányosodás felé vezet.” – tette hozzá Halas Csilla.

És hogy ez ellen mit lehet tenni? Olyan helyeket kell teremteni, ahol a fiatalok jól érezhetik magukat, és nem minden csak a bulizásról, ivásról, zenehallgatásról szól. Az ötvenes-hatvanas években az emberek klubhelyeken gyűltek össze, ahol beszélgethettek, ismerkedhettek egymással. 

A kommunikáció ezen problémája nagy társadalmi jelenség, ami a médiát is mozgatja. A különböző stratégiai játékok térhódítása, ahol bár kapcsolódunk a másikhoz, mégiscsak a fantáziánk szüleménye, vagy a Young Adult-könyvek fantasy vonala is ezt tükrözi, ahogy a filmiparban is megjelennek olyan témájú alkotások, amik ezzel foglalkoznak. 2008-ban mutatták be a Wall-e című animációs filmet, ahol az emberiség egy másik bolygón él, mindenki a saját kis buborékában fekszik, és nem csinál semmit naphosszat, a robotok elvégzik a teendőket. Vagy a Bruce Willis főszereplésével készült Hasonmás (2009), ahol az emberek helyett saját tökéletes robot-hasonmásaik végzik a mindennapi teendőket. De gondolhatunk az elmúlt évek egyik legsikeresebb tinisorozatára, a Pletykafészekre is, aminek évekig a jelmondata „Akkor számítasz, ha írnak rólad” volt, ahol a fiatalok életét egy blog követte nyomon, és aminek ők akarva- akaratlanul beleestek a csapdájába, hiszen arra fókuszáltak, ami ott megjelent, és nem a valóságra.

Persze érthető, miért menekülnek az emberek a virtuális térbe: izgalmasabb, interaktív, folyamatosan történik valami, és minden percben úgy érezhetjük, van velünk valaki, akit ismerünk, de mégsem kell komolyan vennünk. Én magamon is ezt vettem észre, hogy inkább maradok otthon vagy a kollégiumban, és beszélek online mindenkivel, mintsem el kellene mennem valahova, találkoznom valakivel. Nem azért, mert egyszerűen nincsen kedvem, hanem mert így bizony sokkal könnyebb beszélgetni, és nem kell felvállalnom magam a komolyabb témáknál, nem személyesen kell azt mondanom valakinek például, hogy „én ezt nem akarom”.

Szabados Dóri

No comments:

Post a Comment