Bill Gates szavai frissdiplomásoknak

A napokban Bill Gates elmondta mivel foglalkozna, ha ma újra kezdhetné az életét. Mindezt a most végzett egyetemistáknak címezve. A természettudományokat művelőknek is fontos tanulságokat tartalmazó blogbejegyzésének fordítását olvashatjátok a következőkben.
Paul Allen és Bill Gates 1981-ben
Kedves 2017-es osztály…

Gratulálok! Ti máris elértetek valamit, amit én soha – egyetemi fokozatot szereztetek.

Biztos vagyok benne, hogy a diplomaosztó ünnepségen elhangzó beszéd során, illetve a rokonaitoktól is nagyon sok tanácsot kaptatok, mihez is kezdjetek ezután. Bízom benne, hogy az én ötleteimnek is lesz még helye.

Gyakran kérnek tőlem frissdiplomások karrier tanácsokat. Szerencsésnek mondhatom maga, hogy a 20-as éveim elején kezdett kibontakozni a digitális forradalom, így Paul Allennek és nekem megadatott a lehetőség, hogy segítsünk annak formálásában. (Ez megmagyarázza miért nincs diplomám – azért hagytam ott az iskolát, mert féltünk, hogy a forradalom nélkülünk történik meg.) Ha ma elölről kezdhetném, és olyan lehetőséget keresnék, amivel nagy hatással lehetek a világra, három területet fontolnék meg.

Az első a mesterséges intelligencia. Éppen csak ráléptünk arra az útra, amely végén produktívabbá és kreatívabbá tehetjük az emberek életét. A második az energia, ugyanis előállítása tisztán, megfizethetően és megbízhatóan létfontosságú lesz a szegénység és a klímaváltozás elleni harcban. A harmadik az élettudományok, melyek magukban hordozzák a lehetőséget, hogy az emberek életét egészségesebbé és hosszabbá tegyék.

Vannak dolgok az életben, melyek igazak, bármilyen karriert is választasz. Bárcsak jobban értettem volna ezeket, amikor otthagytam az iskolát. Először is, az intelligencia közel sem olyan fontos, mint gondoltam, és nagyon sok formát ölthet. A Microsoft kezdetekor azt gondoltam, hogy ha kiváló kódot tudsz írni, akkor képes vagy menedzselni az embereket, marketing csapatot vezetni, vagy bármilyen más feladatot elvégezni. Tévedtem ezzel kapcsolatban. Meg kellett tanulnom felismerni és értékelni az emberek különféle tehetségét. Minél hamarabb észreveszed ezt, annál értékesebb lesz az életed.

Egy másik gondolat, amit bárcsak korábban ismernem volna fel az, hogy milyen valódi egyenlőtlenségek vannak a világban. Nem láttam őket közel a harmincas éveim végéig, amikor is Melindával, a felségemmel először utaztunk el Afrikába. Sokkolt minket, amit ott láttunk. Miután hazajöttük, igyekeztünk minél többet megtudni az ottani helyzetről. Felfoghatatlan volt számunkra, hogy gyerekek milliói halnak meg olyan betegségekben, amelyekkel a gazdag országokban senki nem törődik. Azt gondoltuk, ez a legigazságtalanabb dolog a világon. Ráébredtünk, hogy nem várhatunk tovább, részt kell vállalnunk a problémák megoldásában és el kell kezdenünk visszaadni valamit.

Sokkal többet tudtok annál, mint amit én tudtam, amikor annyi idős voltam, mint ti most. A technológia lehetőséget ad arra, hogy a problémáinkat más szemszögből lássuk és képesszé tesz minket arra is, hogy úgy segítsünk, ahogy eddig nem volt lehetőségünk. Az egyenlőtlenségek elleni küzdelmet, melyek lehetnek a saját közösségeden belül, vagy akár a világ másik felén lévő országban is, sokkal hamarabb el tudjátok kezdeni, mint az én generációm.

Ezen felül arra bíztatlak, hogy olyan emberekkel vegyétek körbe magatokat, akik kihívást jelentenek számotokra, tanítanak, és olyan irányban befolyásolnak titeket, hogy a legtöbbet kihozhassátok magatokból. Melinda ilyen számomra, és általa jobb emberré váltam. Mint Warren Buffet jó barátom, én is akkor tudok boldog lenni, ha a hozzám közel álló emberek boldogok és szeretnek engem, valamint azzal, ha változást tudok hozni más emberek életében.

Ha ajándékot adhatnék nektek a diplomaosztótokra, akkor az a The Better Angels of Our Nature című könyv lenne Steven Pinker-től. Sok-sok év tanulás után talán nem jöttök lázba egy 700 oldalas könyv láttán, ennek ellenére azt javaslom, hogy vegyétek fel ezt a könyvet az elolvasandók listájára.  Ez a leginspirálóbb könyv, amit valaha olvastam.

Pinker meggyőzően érvel amellett, hogy a világ egyre jobbá válik, és hogy az emberiség történetének legbékésebb időszakát éljük. Ez egy nagyon nehéz dolog manapság. Amikor azt mondod az embereknek, hogy a világ fejlődik, hajlamosak azt gondolni rólad, hogy naiv vagy őrült vagy.

Ennek ellenére igaz, amit a könyv állít. Ha egyszer megérted, elkezded máshogy látni a világot. Ha úgy gondolod, hogy egyre jobban alakulnak a dolgaid, akkor tudni szeretnéd mi az, ami működik, hogy felgyorsíthasd a folyamatokat, és eljuttathasd minél több emberhez és helyre.

Ez nem azt jelenti, hogy a komoly problémákat figyelmen kívül hagyod. Csak annyit jelent, elhiszed, hogy meg lehet őket oldani, és ennek érdekében cselekszel.

Ez az én világnézetem lényege. Ez segít elviselni a nehéz időket, és ez az oka, hogy több, mint 17 év eltelte után még mindig szeretem a jótékonysági munkámat. Úgy vélem, ehhez hasonló gondolatok, ugyanezt a hatást elérhetik nálatok is.

Sok sikert kívánok mindnyájatoknak. Fantasztikus korszakban élhetünk. Remélem, kihozzátok belőle a legtöbbet!

Bill Gates


Az eredeti bejegyzést angolul itt éritek el.


Ha szeretnél hasonló cikket olvasni a jövőben: like & share.

Batki Bálint

1 comment: